نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3045
-
الف
+

همه چیز درباره «جایزه ادبی هزار و یک شب» ویژه نویسندگان افغانستانی

هفتمین دوره جشنواره جایزه ادبی «هزار و یک شب» با حضور نویسندگانی از افغانستان و ایران در «تهران» برگزار می‌شود.

هفتمین دوره جایزه ادبی «هزار و یک شب» با موضوع  آزاد و نگاه ویژه به ادبیات و نویسندگان افغانستان برگزار می‌شود.

به همین منظور خبرنگار آی فیلم2 مصاحبه ای اختصاصی با موسس جشنواره هزار و یک شب ترتیب داده و اطلاعات جامعی از این رویداد ادبی در اختیار مخاطبان و علاقه مندان قرار داده است.

«سید محمود حسینی» داستان نویس افغانستانی و مؤسس جشنواره ادبی هزار و یک شب در گفتگو با آی فیلم2، با اعلام خبر برگزاری دوره هفتم جشنواره هزار و یک شب اظهار داشت: این دوره از جشنواره داستان تحت عنوان «جایزه ادبی هزار و یک شب» با هدف ارتقای کیفیت نویسندگی و داستان‌نویسی جوانان‌ افغانستانی و با نگاه ویژه به ادبیات و نویسندگان افغانستان در تهران برگزار می‌شود.

حسینی با بیان اینکه جشنواره هفتم با موضوع آزاد خواهد بود، علاوه کرد: هفتمین جشنواره داستان با تجلیل از مقام علمی و ادبی پیشکسوت عرصه ادبیات داستانی افغانستان، استاد «محمد جواد خاوری» در ماه دلو  سال روان برگزار خواهد شد.

مؤسس جشنواره ادبی هزار و یک شب، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این رویداد ادبی را پایان ماه قوس سال روان اعلام کرد و گفت: نفرات اول تا سوم این جشنواره در مراسم اختتامیه معرفی و جوایز ارزشمندی به شمول تندیس ویژه ، امتیاز نشر یک اثر مستقل ، بیمه یکساله صحی و ... تعلق خواهد گرفت.

مسئول برگزاری این جشنواره در خصوص شرایط ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره گفت: اثر ارسالی باید شرایط داستان کوتاه را داشته و در هیچ کتاب و نشریه ای چاپ نشده باشد. از سویی اثر مورد نظر نباید در هیچ جشنواره ادبی مقام کسب کرده باشد.
 
بر این اساس علاقه‌مندان می‌توانند یک اثر داستانی خود را به صورت ورد به همراه بیوگرافی کامل و رزومه ادبی، به هر دو نشانی ایمیل festival1001shab@gmail.com و festival.dastan1001@yahoo.com ارسال کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: در فضای کنونی افغانستان و موج مهاجرت های پی در پی، برگزاری این جشنواره، روزنه امیدی برای احیای ادبیات داستانی باشد.

داستان نویس افغانستانی در گفتگو با آی فیلم 2 ، هدف از برگزاری جشنواره «جایزه ادبی هزار و یک شب» را مخاطب شناسی در کنار مطالعات تخصصی و شناخت استعداد و حمایت از نویسندگان افغانستانی عنوان کرد.

به گفته او ، جایزه ادبی هزار و یک‌ شب، رقابت آزاد میان نویسندگان است که با حضور گسترده اهالی فرهنگ و ادبیات، هرساله با گرامیداشت و تقدیر از پیشگامان داستان نویسی افغانستان، بصورت مستقل و آزاد برگزار می شود.

سید محمود حسینی خاطر نشان کرد: جشنواره داستان هزار و یک شب، دریچه ای به سوی همگرایی نویسندگان فارسی زبان سراسر جهان و معرفی هرچه بیشتر ادبیات داستانی افغانستان است. 

به باور وی ، جایزه ادبی هزار و یک شب که جمعی از فرهیختگان و نویسندگان را گرد هم آورده؛ فرصتی برای آسیب شناسی و ایجاد بستر هم اندیشی وهمگرایی را فراهم آورده است. به همین مناسبت ادبیات پارسی به عنوان نقطه وصل قلمرو زبان فارسی انتخاب شده است.

مسئول برگزاری جشنواره ادبی هزار و یک شب با اشاره به سوابق فرهنگی اقوام پارسی زبان ابراز داشت: بزرگان، فرهیختگان و ادیبان هر سه کشور پارسی زبان، هیچ گاه خود را تافته جدا بافته از یک دیگر ندیده اند و نمی بینند. 

ب م

نظر شما
ارسال نظر
آریانا

درود بر کسانی که برای معرفی و پیشرفت ادبیات افغانستان تلاش میکنند

مهدی رستگار

تشکر از کسانی که برای فرهنگ و ادبیات کشورم تلاش میکنند

کاربر مهمان

فقط افراد افغانستانی میتونن شرکت کنن؟